Det er ikke fordi, det her skal være en beautyblog – det er der andre, der er meget bedre til at kloge sig på end mig. Den beautyklogeste jeg kender slår sine folder her, hvor hun kærligt deler rundhåndet ud af gode råd og anbefalinger.
Men jeg har altså noget med Guerlain…
Nærmere bestemt deres parfumer. De holder nærmest uendeligt. Måske på grund af deres høje indhold af naturlige duftnoter. Jeg ved det ikke. Jeg har en, der er købt helt tilbage i 2001, og den dufter lige så frisk af liljekonval som da jeg købte den. Og henover hele dagen udvikler duftenes forskellige noter sig løbende, og bliver aldrig kedelige eller syntetiske…
Men også historien bag er dybt fascinerende. Huset blev grundlagt i 1828 (ja, du læste rigtigt: 1828) af Pierre-François-Pascal Guerlain, og op gennem tiden har huset kreeret parfumer til mange forskellige personligheder. i 1838 skabte Guerlain en parfume til forfatteren Honoré de Balzac. I 1853 blev L’eau de Cologne Impériale kreeret til fyrstinde Eugénie, Napoléon III’s hustru. Ved samme lejlighed blev den ikoniske, let genkendelige Guerlain flakon skabt til fyrstindens parfume, der kan købes den dag i dag. Jicky (1889), L’Heure Bleue (1912) og Shalimar (1921) er alle klassikere, der også kan købes i dag. i 1933 blev Vol de Nuit skabt, en hyldest til forfatteren Antoine de Saint-Exupéry og hans roman af samme navn (og jo, det var ham der også skrev Le petit Prince), i øvrigt samme år som Air France blev grundlagt. Josephine Baker og Diaghilev, grundlæggeren af Ballets Russes, er andre kunstnere, der har inspireret Guerlain.
Du kan se Guerlains historie fra 1828 til i dag her, akkompagneret af billeder og malerier fra de forskellige epoker. (Klik på linket ‘1828-1862’, scroll ned igennem siden og lad dig forføre).
Men altså… En dag vovede jeg mig ind i den legendariske boutique på adressen 68, Champs Elysées (hvor den, i parentes bemærket, har ligget siden 1914). Jeg var på udkig efter L’Instant, som jeg allerede havde brugt en flakon af, og gerne ville have igen. Med husets historie og luksuriøse brand in mente forventede jeg egentlig mest højpandet snobberi fra ekspedienterne… Men jeg var helt høj, da jeg kom ud. Kundeservice extraordinaire, siger jeg bare! Selvfølgelig skal ekspedienter passe kunder op og spørge, hvad de kan hjælpe med (de er der jo for at sælge), men der var ingen snobberi. Som i: OVERHOVEDET IKKE! Tværtimod. Venlighed, imødekommenhed, generøsitet med indpakning, masser af små prøver, og smil, smil, smil, hele vejen igennem. Jeg var helt solgt (og der skal en hel del til, efterhånden…)!
Så hvis du ikke allerede har været inde i butikken, så gå på opdagelse der, næste gang du er i Paris. Det er et magisk univers!
ÅH, jeg elsker også den forretning, Jette. Sikke fine fotos.
Tak Anette :) ja den er helt vidunderlig den butik!