La rentrée littéraire 2016 #2

Pierre_bonnard_nu a contrejour_1908

Pierre Bonnard (1908) Nu à contre-jour

I torsdags fik du et første overblik over den franske bogsæson, der er i fuld gang. En af de markante tendenser i efterårets bogudgivelser er en frankofon tendens, som jeg kort opridsede i indlægget.

En anden af efterårets tendenser er bøger om de store malere. Og der er både fiktion og dokumentarer imellem. De mest fremhævede i det franske mediebillede er bøgerne om Monet, Van Gogh, Pierre Bonnard, Chaïm Soutine og Louis Soutter.

Maleren Vincent van Gogh er omdrejningspunktet for to bøger i dette efterår. La Valse des arbres et du ciel af Jean-Michel Guenassia er en dramadokumentarisk bog om van Gogh og hans sidste kærlighed, Marguerite Gachet, og om deres forhold. Vincent van Gogh, une biographie af Frédéric Pajak er femte bind i serien Manifeste incertain fra forlaget Les Éditions Noir sur Blanc. I biografien følger forfatteren van Gogh fra vugge til grav, så at sige. Fra fødelandet Holland til Auvers-sur-Oise, hvor han tog sig selv af dage.

Den postimpressionistiske maler Pierre Bonnard (1867-1947) malede sin hustru Marthe på utallige lærreder gennem det halve århundrede de levede sammen, og det er hende, der er hovedpersonen i l’Indolente af Françoise Cloarec fra forlaget Stock. Hvem var kvinden – hustruen – som han malede, ofte uden tøj, og ofte henslængt på en sofa?

Claude Monet, impressionisten over dem alle, går heller ikke ram forbi dette efterår. Bogen Deux remords de Claude Monet af Michel Bernard omhandler to mennesker omkring Monet, der påvirkede hans liv og virke: Vennen og maleren Frédéric Bazille, der blev dræbt ved fronten i den fransk-preussiske krig, og Monets første hustru Camille Doncieux.

Le Dernier Voyage de Soutine af Ralph Dutli om den ekspressionistiske maler Chaïm Soutine er – i følge forlaget – en halvt fiktiv halvt historisk roman om malerens liv: På en tur i en rustvogn på vej mod Paris og en operation, der forhåbentlig kan redde hans liv, genoplever Soutine sit liv i fragmentariske glimt gennem morfintåger.

Louis Soutter (1871-1942) var en misforstået kunstner i sin tid, fordi han var svær at placere stilmæssigt. Han fætter – le Corbusier – var en af dem der forsøgte at hjælpe ham frem. I bogen Louis Soutter, probablement fortæller Michel Layaz historien om kunstneren med de mystiske, sælsomme figurer.

Billede: Wikipedia Commons