I Frankrig har de et begreb der hedder La rentrée. Det kommer af verbet ‘rentrer’, der blandt andet betyder ‘at vende tilbage’ eller ‘gå ind igen’. Helt konkret betyder det i denne sammenhæng franskmændenes tilbagevenden til arbejde/skole/hverdag efter sommerferien.
La rentrée littéraire falder nogenlunde sammen med denne tilbagevenden fra les grandes vacances, og betegner de litterære nyudgivelser der udgives i løbet af efteråret. Typisk er de planlagt ret koncentreret fra august til oktober, og lige i hælene på nyudgivelserne kommer de franske bogpriser, som altid imødeses med spænding. Særligt de store, prestigefyldte priser som Le Grand Prix du roman de l’Académie française, Le Prix Femina, Le Prix Goncourt, Le Prix Interallié, Le Prix Médicis og Le Prix Renaudot imødeses med spænding, for vinderne kan som regel altid aflæse det i oplagstallet. Det er altid spændende at følge med i, fordi den franske tradition for litteratur og for at læse er helt anderledes end i Danmark. Helt sikkert fordi markedet er meget større, men også fordi der er en helt anden tilgang til og accept af kultur (herunder litteratur og forfattergerningen) i Frankrig, end vi er vant til i Danmark.
Månedsmagasinet LIRE har dedikeret hele septembernummeret til la rentrée littéraire française. Det gør de hvert år, for la rentrée littéraire er årets højdepunkt i deres perspektiv: Juleaften for litterater og bogligt interesserede! Oktobernummeret er til gengæld dedikeret til et udvalg af de bedste, ikke-franske (internationale) udgivelser, og de skandinaviske forfattere har været godt repræsenteret de senere år.
Ifølge LIRE lander ikke færre end knap 400 nyudgivelser i de franske boghandler fra nu og frem til oktober. Det giver sig selv, at en komplet oversigt her på bloggen vil være noget nær en umulighed, så i stedet vil vi de næste dage se nærmere på nogle af de nyudgivelser, som bogkloge mennesker i ind- og udland trækker frem som værende incontournables.
Ifølge François Busnel, LIREs chefredaktør, er tendensen i efterårets udgivelser at bruge fiktionen som en tilgang til det autentiske, det virkelige liv. Således handler mange af nyudgivelserne om rigtige mennesker, kendte eller ukendte, men i et fiktivt slør. Som f.eks Diane Meur der har skrevet romanen La carte des Mendelssohn, Yasmina Khadra med romanen La Dernière nuit du Raïs om Muammar Gaddafis sidste timer, eller Christine Angots Un amour impossible – om hendes forældres indbyrdes forhold, og hendes eget, vanskelige forhold til forældrene.
Der er masser af nye, franske bøger på vej, og det kigger vi nærmere på de næste dage.
Har du allerede udset dig nogle nye bøger, der skal læses? Hvilke? Del det meget gerne med os i kommentarfeltet.
Der er mange spændende bøger i vente, men jeg plejer at starte med Amelie Nothomb, der i år har “Le crime du comte Neville” klar. Men ellers har jeg set på “D’après une histoire vraie” af Delphine de Vigan og Laurent Binet: “La septième fonction du langage”, der er årets Prix du roman Fnac. Sidstnævnte skulle givet svaret på “Qui a tué Roland Barthes ?”.
Jeg læser meget og har små noter på min blog.
Jeg har også kig på ‘La septième fonction du langage’ men også Yasmina Khadras ‘La dernière nuit du Raïs’ og Anne-Marie Garats ‘La Source’ lyder som noget for mig. Og så er der også lige kommet ny roman fra Mathias Énard: ‘Boussole’ :)