En cykeltur i Paris’ gader behøver ikke være med livet som indsats. Her kommer nogle gode råd, hvis du også har lyst til at opleve Paris på den tohjulede.
Jeg har talt om det i flere år. At prøve Paris’ bycykler. Men indtil nu har det primært været den voldsomme trafik, der har afholdt mig fra det. Det forekommer umiddelbart at være ren dødsforagt at kaste sig ud i parisertrafikken på en cykel. Men i søndags skulle det altså være. Og det blev en rigtig sjov oplevelse!
Cykelstationerne findes på stort set hvert andet gadehjørne, og hvis der ingen cykler er (hvilket er sjældent), så kan du på standeren finde den nærmeste station med ledige cykler. Den er ofte blot få gader væk.
Planen var at cykle op til Champs Élysées, hvor der var bilfri søndag i søndags. Vi fandt to cykler ved Boulevard Saint-Michel lige ved Seinen, og i løbet af 2½ time nåede vi faktisk ret langt omkring. Vi krydsede Seinen ved Palais de Justice, og fortsatte over til Rue de Rivoli, som vi fulgte op til Carrousel du Louvre. Her krydsede vi tværs over mellem Louvre og Jardin des Tuileries tilbage til Quai Voltaire på venstre Seinebred, og fortsatte op til Assemblée Nationale. Derfra over Seinen igen til Place de la Concorde.
Da vi havde cyklet op og ned af Champs Élysées, der var omdannet til en kæmpe gågade i søndags, fortsatte vi forbi præsidentpalæet til Rue du Faubourg Saint-Honoré, som vi fulgte hele vejen ned til Place Vendôme. Videre ad Rue Saint-Honoré hele vejen ned til Hallerne, hvor vi igen krydsede over Île de la Cité til Boulevard Saint-Michel og videre op til Jardin du Luxembourg, hvor vi afleverede cyklerne ved en cykelstation.
Det overraskede mig, hvor god stand cyklerne var i. De er en smule klodsede og tunge, men kører faktisk rigtig godt. De har tre gear, håndbremser og en kurv foran – og selvfølgelig lys for og bag til aftenkørsel.
Prisen takseres per halve time. Den første halve time er gratis(!), den næste halve time koster 1 €, den tredje halve time 2€, og derefter koster det 4€ per halve time. Systemet er altså primært beregnet til kortere ture, og ikke halve eller hele dage. Til gengæld gælder billetten et døgn (i vores tilfælde), hvor man kan bruge cykler og sætte dem på plads som det passer en. Vær dog opmærksom på at der reserveres 150€ per cykel på kreditkortet som en slags depositum, hvis cyklen bliver væk/stjålet/du er sløset og ikke afleverer. Betalingsstanderen opererer på flere sprog, så det er ingen sag at trække en billet eller få mere information.
Nogle gode råd, hvis du har fået mod på at opleve Paris på cykel:
- Gør det om søndagen eller om aftenen, hvor der er mindre trafik.
- Vælg de mindre trafikerede gader eller følg cykelmarkeringerne på asfalten. Ruterne går ofte gennem de mindre befærdede gader (jeg kan fortælle at Rue de Rivoli OGSÅ er travl om søndagen!)
- Bilisterne i Paris var faktisk overraskende opmærksomme på cyklisterne, men vær alligevel selv opmærksom. Der er en del huller og ujævnheder i gaderne, og de parisiske kantsten er ret høje.
- Du kan læse meget mere på Velib’ Paris’ hjemmeside her.
Seneste kommentarer